Bezpieczne korzystanie z platformy e-sklepu ma znaczenie

Beata Marek Biznes, Cyberzagrożenia i cyberprzestępczość, E-commerce, Uncategorized 1 Comment

O tym, że klientom należy zapewnić bezpieczne korzystanie z witryny wie lub powinien wiedzieć każdy kto poważnie myśli o e-biznesie. Jak się okazało z raportu „Bezpieczny e-sklep 2012” przedsiębiorcy mają problem z podstawowym aspektem jakim jest szyfrowanie transmisji danych pomiędzy klientem, a platformą e-sklepu (więcej przeczytać można w wątku 15 + 15 faktów o polskim e-biznesie).

A to nie napawa optymizmem.

 

Brak zabezpieczania transakcji rodzi uzasadnione obawy kupujących i jest lekkomyślne.
Dlaczego ?

Po pierwsze pokazujesz swoim klientom, że nie zależy Tobie na bezpieczeństwie.

 

Po drugie ułatwiasz działanie robakom, których zadaniem jest podsłuch użytkownika (sniffing).

 

Działanie to prowadzi do łatwiejszego przechwycenia danych takich jak: imię, nazwisko, adres e-mail, adres zamieszkania, numer karty kredytowej lub innych.

 

Po czwarte zwiększasz szanse na zainteresowanie przestępców zapleczem Twojego sklepu, znalezienie luki i podatności na SQL Injection, XSS czy CSRF.

 

Można by tak jeszcze długo wyliczać, a nie na tym dzisiaj chce się skupić.

 

Wyobraź sobie, że jesteś właścicielem sklepu i wybierasz lokalizację. Oczywiście będzie Cię interesowało takie miejsce, które jest jak najlepsze z punktu widzenia dostępności do Twojej grupy docelowej oraz takie, na które Ciebie stać. Hmm, ale także bezpieczne prawda ?

 

Co nam po tym jeśli miejsce będzie świetne pod względem lokalizacyjnym i czynsz będzie nam odpowiadał, ale będzie to drewniana budka, do której przy mocniejszym kopnięciu będzie można się dostać ? No nic. W tym właśnie sęk.

 

Tak samo jest z e-sklepem. Jeśli myślisz, że świetnie będzie zaoszczędzić na bezpieczeństwie to takie myślenie z nawiązką obróci się przeciwko Tobie.

 

Ale sam certyfikat SSL nie załatwi sprawy.

 

Dlaczego ?

 

Ano dlatego, że Twój sposób korzystania z platformy e-sklepu lub Twoich pracowników ma także znaczenie dla tego by e-sklep był bezpiecznym miejscem nie tylko dla klientów, ale i dla Ciebie. Miejscem, które nie narazi na szwank Twojej reputacji i nie zasłynie w Internecie pod hasłem „dane klientów XYZ wyciekły do sieci”. Taki news to sztylet dla Twojego e-sklepu i konieczność budowania reputacji od początku albo (co częściej się zdarza) wystartowania z nowym projektem, nowym szyldem etc.

 

Dlatego dzisiaj proponuję Tobie zabawę, która ma na celu sprawdzić czy bezpiecznie korzystasz (lub Twoi pracownicy korzystają) z platformy CMS, na której oparty jest system zarządzania Twoim e-sklepem oraz czy dostęp do serwera, na którym znajdują się dane także jest bezpieczny.

 

Przed Tobą 7 slajdów i 7 pytań. Zasady zabawy są bardzo proste.
Każdy slajd zawiera pytanie oraz propozycje odpowiedzi.

 

Ty wybierasz jedną odpowiedź oraz zapamiętujesz lub zapisujesz kolor do niej przypisany. Kolor wskazuje biała strzałka na czarnym tle. 🙂

 

Na koniec podliczasz kolory, które przesądzą o Twoim wyniku.

Skoro jest to zabawa to dla najlepszych przygotowałam nagrodę. Ponieważ w moich grach nie ma przegranych na wszystkich czeka niespodzianka… Kliknij na poniższy obrazek i zaczynamy!

Autor grafiki promującej wpis: Alex Roman