Czy wg. Ciebie działalność, którą prowadzisz rozpoznawalna jest także poprzez unikatowe oznaczenie, którym się posługujesz ? Czy jest to ważne dla klientów ? Czy jest to ważne dla Ciebie ?
Często widzę, że przedsiębiorcy przywiązują dużą wagę do jakości usług lub towarów, a dobra niematerialne pozostawiają jakby w próżni. Jest to dla nich drugoplanowy temat, na który nie zwracają specjalnie uwagi. Drogi Czytelniku nie powinieneś tak robić.
Przecież to one sprawiają, że klient identyfikuje dane usługi czy produkty z konkretnym przedsiębiorcą. To właśnie one odróżniają Cię od konkurencji, są pomocne w kreowaniu wizerunku i utrzymywaniu więzi z klientem.
Nie ważne czy jesteś producentem, hurtownikiem, detalistą czy usługodawcą – zadbaj o to jak postrzegają Ciebie inni poprzez znak, którym się legitymujesz.
No właśnie … w tym miejscu widać, że jestem zwolennikiem znaków towarowych. Nie chodzi o to, że logotypy są złe, ale o to, że w przypadku przedsiębiorców są one po prostu gorszym rozwiązaniem i to z dwóch powodów.
Jakich ?
Jeżeli podpiszesz dobrą umowę z grafikiem – będziesz mieć wyłączność na korzystanie z logotypu. Nie uchroni to Ciebie jednak przed posługiwaniem się przez Twoją konkurencję logotypem, który będzie inspirowany Twoim i silnie do niego nawiązywał. Jeśli będziesz mieć zarejestrowany znak towarowy taka sytuacja nie będzie miała miejsca. Organ rejestrujący odmówi rejestracji ze względu na podobieństwo znaków.
Po drugie, rejestracja znaku towarowego, zapewnia prawo ochronne do posługiwania się nim na określonym obszarze i przez określony czas (zgodnie ze wskazaniem wniosku rejestracyjnego). Co prawda logotyp podlega ochronie prawnoautorskiej (o ile jest utworem), ale logotyp konkurencji także podlega takiej samej ochronie.
Do czego zmierzam ?
Jeśli będziesz mieć zarejestrowany znak towarowy Twoja konkurencja nie będzie mogła nawet posługiwać się logotypem, który nawiązuje do Twojego znaku towarowego. W przypadku konfrontacji znak towarowy vs. logotyp walkę przed Sądem wygra znak towarowy (o ile logotyp konkurencji narusza Twoje prawa ochronne).
W przypadku starcia logotyp vs. logotyp wynik rozprawy jest nieprzewidywalny i daje duże pole manewru dla pełnomocników obu stron dla dowodzenia swoich racji.
Tak jak dbasz o rozwój swojej działalności tak samo zadbaj o Twoje oznaczenie. Jeśli będziesz prężnie się rozwijać lub będziesz mieć ugruntowaną pozycję na rynku inni będą chcieli ogrzać się w Twoim blasku. Nim się obejrzysz na Twoim sukcesie mogą chcieć zarobić inni. A może już zarabiają ? Po co im to ułatwiać ?
Ja kieruję się taką zasadą: wartość Twojego oznaczenia wzrasta wraz z Twoim rozwojem. Podobnie jest z butelką wina, która staje się cenniejsza wraz z upływem czasu. Tyle, że ta butelka jest dobrze chroniona w sklepie i nie tylko :).
Czy Ty zadbałeś o swoją ?
Autor grafiki promującej wpis: M. Brady Clark