Odpowiedź na pytanie “Jak napisać regulamin sklepu internetowego”? jest dość prosta. Trzeba pamiętać o kilku ważnych aspektach. Właśnie wczoraj, w Gdańsku, miałam przyjemność o tym mówić na konferencji zorganizowanej przez Key2Print i DKS. Poniżej zamieszczam prezentację.
Sklep / serwis internetowy: regulamin
Jeśli dopiero planujesz otwarcie sklepu / serwisu internetowego albo już prowadzisz swój e-biznes pamiętaj koniecznie o tym, że regulamin to nie jest przykry obowiązek. Zmień swoje myślenie. To przede wszystkim dokument, który ma na celu zagwarantować bezpieczeństwo Tobie i Kupującym. To powinien być punkt wyjścia do stworzenia i posługiwania się przez Ciebie wzorcem umownym.
Jeśli sprzedajesz do konsumentów i do tzw. klientów biznesowych (czyli do firm) rozróżnij w regulaminie świadczenie usług/dostarczanie towarów dla każdej z tych grup bądź posługuj się dwoma dokumentami. Pozwoli to na zastosowanie korzystniejszych dla Ciebie zapisów w przypadku relacji B2B (jak np. wskazanie właściwości miejscowej sądu dla siedziby firmy).Klauzule niedozwolone sklepu/serwisu internetowego
Wczoraj na konferencji mówiłam o tzw. klauzulach czarnych i szarych.
Klauzule czarne to niedozwolone postanowienia, które zostały określone w kodeksie cywilnym. Są to opisy zdarzeń i okoliczności, a także zobowiązań, które nie mogą się pojawić zarówno gdy prowadzisz biznes w Internecie jak i w tzw. realu. W prezentacji wskazałam je szczegółowo.
Klauzule szare to konkretne zapisy z regulaminów, które Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał za niedozwolone i nakazał ich wyeliminowanie z obrotu gospodarczego. Przykładowe wskazałam w prezentacji. Jeżeli chcesz zobaczyć pełną listę koniecznie zajrzyj tutaj.
Powodzenia w tworzeniu regulaminu. Jeśli będziesz chciał, żebym go zweryfikowała albo napisała go za Ciebie zapraszam do kontaktu.
Autor grafiki promującej wpis: Philipp Datz