Reklamodawcy prześcigają się w pomysłach by reklama została dostrzeżona przez odbiorców oraz kojarzona pozytywnie z produktem. Dlatego często w reklamie wykorzystywany jest wizerunek znanych osób, sobowtórów, postaci fikcyjnych, a także karykatur. Jak reklamować wizerunek w zgodzie z prawem autorskim i etyką reklamy ?
Dnia 12 października miałam przyjemność wygłosić prelekcję na seminarium “Prawo autorskie w reklamie” na temat “Znane osoby, sobowtóry, postacie fikcyjne a może karykatury ?”.
Seminarium zorganizowało Studenckie Koło Naukowe Prawa Nowych Technologii z Wydziału Prawa i Administracji UMK w Toruniu :). Wśród prelegentów była także doktorantka z katedry prawa cywilnego, menadżer ds. projektów Rady Reklamy oraz prawnik, który wielokrotnie reprezentował Prezesa UOKiK przed Sądem Ochrony Konkurencji i Konsumentów i Sądem Najwyższym.
Drogi Czytelniku, jeśli nie byłeś obecny, mam dla Ciebie niespodziankę – prezentację (niestety wersja bez filmików).
W prezentacji znajdziesz odpowiedź na 7 pytań. Jeśli ciekawią Ciebie określone zagadnienia lub masz dodatkowe pytania zapraszam do kontaktu.
1. Co to jest wizerunek oraz w jaki sposób jest chroniony ?
2. Od kogo należy uzyskać zgodę ?
3. Czy zawsze wymagana jest zgoda na rozpowszechnianie wizerunku w reklamie ?
4. Jak reklamować sobowtóra znanej osoby ?
5. W jaki sposób posłużyć się postacią fikcyjną ?
6. Jak reklamować karykaturę znanej osoby ?
7. Jak rozpowszechniać wizerunek zmarłych gwiazd ?
(układ graficzny nie został przedstawiony zgodnie z rzeczywistością – slideshare nie czyta dobrze OpenOffice.orgImpress – zmienię program 😉 przy następnych prezentacjach):
Autor grafiki promującej wpis: Koen Roetman